Cari Blog Ini

Khamis, 12 September 2019


Khasiat Buah-buahan Tempatan




Kebanyakkan dari kita amat gemar akan buah-buahan tempatan. Malahan ada beberapa jenis buah-buahan tempatan yang menjadi kegilaan rakyat Malaysia. Nah! Di sini saya ingin berkongsi khasiat sejenis buah-buahan tempatan yang selalu kita nikmati. Barangkali ia merupakan penyembuh dan pencegah bagi penyakit-penyakit yang sesetengah daripada kita sedang hadapi. Dan yang penting, segala suatu yang Allah S.W.T jadikan pasti ada hikmahnya...

Buah Jambu Batu

Jambu batu atau jambu biji (Psidium guajava Linn) merupakan buah-buahan tropika. Nama saintifik jambu batu adalah dari keluarga "Myrtaceae". Jambu batu banyak terjual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur.



Jambu batu dipercayai berasal dari kawasan antara Peru dan Mexico iaitu di kawasan tropika Amerika. Jambu batu tersebar ke merata kawasan tropika dan sub tropika. Di Malaysia kawasan penanaman secara komersil bermula pada pertengahan tahun 1980.

Buahnya berbentuk bujur dengan kulit berwarna hijau muda atau kuning dan mengandungi biji yang boleh dimakan. Apa lagi, daun jambu daun digunakan sebagai teh herba dan ekstrak daun sebagai suplemen.

Buah jambu batu yang kaya dengan antioksidan, vitamin C, kalium, dan serat. Kandungan nutrien yang luar biasa ini memberi mereka banyak manfaat kesihatan.

Berikut adalah 8 manfaat kesihatan berasaskan bukti buah jambu dan daun jambu.





1. Mengawal Tahap Gula Darah :


Beberapa "Tube-Test" dan "Animal studies" mendapati bahawa ekstrak daun jambu betina meningkatkan kadar gula dalam darah, kawalan gula darah jangka panjang, dan rintangan insulin resistance.


Ini adalah berita baik untuk para pesakit diabetes atau mereka yang berisiko.
Beberapa kajian yang melibatkan manusia juga menunjukkan hasil yang mengagumkan.

Satu kajian dalam 19 orang menyatakan bahawa dengan meminum teh daun jambu batu menurunkan tahap gula darah selepas mengambil hidangan. Kesannya berlangsung sehingga dua jam.

Satu lagi kajian dalam 20 orang dengan diabetes jenis 2 mendapati bahawa minum teh daun jambu batu mengurangkan kadar gula darah selepas makan dengan kadar lebih dari 10%.


2. Meningkatkan Kesihatan Jantung :

Ramai saintis percaya bahawa paras antioksidan dan vitamin dalam daun jambu yang tinggi dapat membantu melindungi hati anda dari kerosakan oleh radikal bebas.

Kadar "potassium" dan "soluble fibre" (Larut serat) yang lebih tinggi dalam jambu juga dianggap menyumbang kepada kesihatan jantung yang lebih baik.

Selain itu, ekstrak daun jambu dikaitkan dengan tekanan darah yang lebih rendah, penurunan kolesterol LDL yang "buruk" dan peningkatan kolesterol HDL.
Oleh kerana tekanan darah tinggi dan kolesterol LDL yang tinggi dikaitkan dengan risiko penyakit jantung dan strok yang lebih tinggi, mengambil ekstrak daun jambu batu boleh membawa manfaat yang berharga.Lebih-lebih lagi, buahnya juga mempunyai manfaat untuk kesihatan jantung.

Kajian selama 12 minggu dalam 120 orang mendapati bahawa makan jambu batu masak sebelum mengambil hidangan menyebabkan penurunan keseluruhan tekanan darah sebanyak 8-9 mata, penurunan jumlah kolesterol sebanyak 9.9%, dan peningkatan kolesterol HDL "baik" sebanyak 8%.Kesan yang sama ini telah dilihat dalam beberapa kajian lain.


3. Mengurangkan gejala kesakitan ketika haid :


Ramai wanita mengalami "dysmenorrhea" - gejala sakit haid yang menyakitkan, seperti kram perut.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bukti bahawa ekstrak daun jambu batu boleh mengurangkan kesakitan sakit kesakitan haid.

Satu kajian pada 197 wanita yang mengalami gejala-gejala yang menyakitkan mendapati bahawa mengambil 6mg ekstrak daun jambu jambu setiap hari menyebabkan intensiti kesakitan berkurangan. Ia kelihatan lebih berkuasa daripada beberapa ubat penahan sakit.

Ekstrak daun jambu batu juga dianggap membantu melegakan kejang rahim.



4. Memelihara Sistem Pencernaan Anda :


Oleh itu, makan lebih banyak jambu batu dapat membantu pergerakan usus yang sihat dan mencegah sembelit.


Hanya sebiji jambu batu boleh memberikan 12% daripada pengambilan serat harian anda yang dianjurkan.

Selain itu, ekstrak daun jambu dapat memberi manfaat kepada kesihatan pencernaan. Kajian mencadangkan bahawa ia boleh mengurangkan tempoh cirit-birit.

Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa ekstrak daun jambu betina adalah antimikrobial. Ini bermakna ia dapat meneutralkan mikrob berbahaya dalam usus anda yang boleh menyebabkan cirit-birit.




5. Mengurangkan Berat Badan :


Dengan hanya mengandungi 37 kalori di dalam sebiji jambu batu tetapi ia memenuhi 12% daripada pengambilan serat harian anda yang disyorkan kesihatan, jambu batu adalah "Low-calorie Snack"  (makanan ringan rendah kalori).


Tidak seperti "low-calorie snack" yang lain, ia dibekalkan dengan vitamin dan mineral,  jadi anda tidak akan kehilangan nutrien penting disaat memakannya untuk berdiet.




6. Sebagai Anti-kanser Semulajadi :


Ekstrak daun jambu batu telah ditunjukkan mempunyai kesan anti-kanser. "test-tube" dan "animal studies" menunjukkan bahawa ekstrak jambu betina boleh menghalang dan bahkan menghentikan pertumbuhan sel-sel kanser.


Ini mungkin disebabkan paras antioksidanya yang tinggi menghalang radikal bebas daripada merosakkan sel, yang mana merupakan salah satu penyebab utama kanser.

Satu kajian tabung uji mendapati bahawa minyak daun jambu adalah empat kali lebih berkesan untuk menghentikan pertumbuhan sel kanser daripada ubat kanser tertentu.

Walaupun hasil eksperimen tabung uji menjanjikan, ini tidak bermakna ekstrak daun jambu dapat membantu merawat kanser pada orang. Kajian lanjut diperlukan sebelum sebarang tuntutan boleh dibuat.



7. Membantu Meningkatkan Sistem Imunisasi Anda :

Tahap vitamin C yang rendah dikaitkan dengan peningkatan risiko jangkitan dan penyakit.


Jambu batu adalah cara yang berkesan untuk mendapatkan nutrien ini, kerana ia merupakan salah satu sumber makanan terkaya vitamin C.


Sebenarnya, sebiji jambu batu memberikan kira-kira dua kali ganda Pengambilan Harian Rujukan (RDI) vitamin C. Ini adalah hampir dua kali ganda jumlah yang anda perolehi dari memakan buah oren.
Vitamin C memainkan peranan penting dalam mengekalkan sistem imun yang sihat.

Ia juga dikaitkan dengan manfaat antimikrob. Ini bermakna ia membantu membunuh bakteria dan virus jahat yang boleh menyebabkan jangkitan.
Kerana vitamin C dikesan mudah dikeluarkan dari tubuh anda, penting untuk anda selalu mendapatkan vitamin c yang cukup melalui diet anda.



8. Baik Untuk Kulit Anda :


Pelbagai vitamin dan antioksida yang terkandung di dalam jambu batu berfungsi memelihara kulit anda. Antioksidannya boleh melindungi kulit dari kerosakan, melambatkan proses penuaannya, dan membantu menghalang kedutan.
Ekstrak daun jambu dapat membantu merawat jerawat apabila digunakan terus ke kulit anda.

Satu "test-tube" mendapati ekstrak daun jambu betina itu berkesan untuk membunuh bakteria yang menyebabkan jerawat - berkemungkinan disebabkan oleh ciri-ciri antimikrob dan anti-radang yang ada padanya.

Lebih banyak kajian diperlukan untuk mengesahkan peranan jambu batu dalam mengekalkan kulit yang sihat.

Semoga bermanfaat.

sumber : healthline.com

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum slm sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.πŸ‘‰πŸΌ En Mohd Zuhairi- 0174687570

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr kanser.
    Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.Setia dengan jus herba ini selama lbih 4tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~
    ▪️Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 sahaja .
    /
    ~~~~~~~~
    ▪️Puan Aspalilah binti Abdullah.
    Pengidap kencing manis bacaan 20 ke atas, kaki luka bahagian betis dan berlubang. Luka sudah berbulan bulan tetapi dengan minum Jus Alam Jutawan herbs, serta 10 paket herba luka kering dalam 10 hari sahaja. Sebelum ni dah berhabis beribu ringgit beli pelbagai jenis produk kencing manis, akhirnya sekarang hanya amalkan Jus Jutawan Herbs, sekejap je dah luka kering. Harga pun mampu beli.

    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.
    ~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..πŸ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..

    πŸ‘πŸ»In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼

    NOTE :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam